استان قم


معرفی جاذبه های تاریخی-فرهنگی

بیت حضرت امام خمینی (ره : (منزل امام خمینی (ره) در شهر قم ،ساختمانی دو اشکوبه و بسیار ساده و شامل زیر زمین و طبقه همکف است . استقرار فضاها به گونه ای است که پلکان میانی ، ساختمان را به دو بخش بیرونی (در شرق) و اندرونی (در غرب) تقسیم می کند . با توجه به ویژگی های معماری احتمالا″ این بنا در اوایل قرن حاضر ساخته شده است . این خانه در حدود سال 1335 توسط حضرت امام خمینی )ره) خریداری و تا سال 1343 توسط معظم له مورد استفاده قرار گرفت.

 

خانه ملاصدرامحمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین و معروف ملاصدرا از بزرگان فلاسفه و از بزرگترین دانشمندان جهان در حکمت الهی و سرآمد حکمای  اسلامی است که در سال 979 یا 980 ه.ق در شهر شیراز دیده به جهان گشود . او پس از کسب مقدمات علوم در شیراز برای تکمیل تحصیلات عازم اصفهان و پس از کسب اجتهاد نزد اساتیدی همچون شیخ بهایی و میرداماد به جهت مخالفت عده ای از علمای ظاهر بین ، اصفهان را ترک و برای تزکیه نفس و سیر و سلوک به قریه ))کهک)) در نزدیکی قم آمد . دوران خلوت گزینی و سلوک معنوی صدرالمتالهین در کهک هفت و بنا به قولی پانزده سال به درازا کشید.


 خانه حاج علي خان زند (ساختمان شماره دو اداره ميراث فرهنگی): خانه حاج علي خان زند در مركز بافت قديمي شهر قم معروف به محله " چهار مردان " در كوچه " گذرقلعه " قرار دارد . با توجه به فرم و مصالح به كار رفته ، ساختمان متعلق به اواخر قاجار يعني حدود 130 سال پيش است ، اين عمارت شامل سه بخش است : شاه نشين تابستاني با بادگير منفرد، شاه نشين زمستاني كه فضاي بيشتري را در بر مي گيرد و بخش سوم ، مخصوص خدمه كه در جبهه غربي جاي دارد . خانه زند در سال 1379 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي استان قم قرار گرفت و در سال 1380 مرمت اساسي شد

خانه سيدحاجي روحاني :خانه سيد حاجي روحاني در بافت قديم قم در کوی گذر قلعه منشعب از محله چهارمردان قرار دارد. اين بافت دارای مراکز مذهبی فراوانی است که مسجد و مدرسه امام صادق (ع) در کنار آن از جمله آن ها است . اين ساختمان دارای دو قسمت اندرونی و بيرونی بوده و منسوب به دوره قاجاريه است .

خانه آیت اله العظمی بروجردی : بنا متعلق به سال 1312 هجری قمری است . این بنا برای شخصی به نام مرحوم سید علی اکبر بلور فروش تاجر معروف قمی به سال 1312 ه.ق ساخته شده است . بعد از آمدن حاج عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه به قم ایشان به مدت 5/7 سال در این منزل اسکان یافتند . سپس با آمدن حضرت آیت الله بروجردی به قم در سال 1324 به مدت 15 سال (تا زمان فوت) در این منزل به صورت مستأجر اقامت یافتند تا اینکه در سال 1339 ه.ق حاج مهدی صبوحی بانی مسجد مهدیه و بیمارستان مهدیه تهران این منزل را از آقای بلور فروش برای مرحوم بروجردی خریدند . آیت الله بروجردی مالکیت بنا را ثلث مال قرار دادند که عوائد آن صرف عزاداری سیدالشهداء شود. کل مساحت بنا 1200 متر مربع است که 400 متر مربع آن زیربنا است .

معرفی جاذبه های طبیعی

باغ و پارک ملی كوير : پارک ملی كوير مجموعه با ارزشی است که نشان دهنده نمونه های تقريباً بكر و دست نخورده ای از طبيعت است كه به دليل داشتن ذخاير با ارزش گياهی، جانوری و ساير ويژگی های استثنايی و متنوع از مجموعه های ميراث فرهنگی و ملی كشور محسوب می شود . اين پارک نمونه ای از اكوسيستم های خشک و بيابانی است كه مقدار باران ناچيز آن ، اجازه فعاليت های كشاورزی را نمی دهد ولی امكان رشد و گسترش پاره ای از گياهان را دارد و به همين دليل زيست برخی از جانوران ، در آن مقدور است .





آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: